چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: حیوانات نیز غمگین می‌شوند و برای نشان دادن اندوه و تاسف خود رفتارهای مختلفی از خود بروز می‌دهند،‌اما به گفته متخصصان رفتارشناسی حیوانات،‌تعدادی از آنها مانند کودک انسان گریه می‌کنند.

cry

براساس گزارش دیسکاوری، پس از رویداد عجیب هفته گذشته در مرکز حفاظت از حیات وحش شندیاوشان در شرق چین این پرسش برای بسیاری به وجود آود که آیا حیوانات هم گریه می‌کنند؟

هفته گذشته یک فیل نوزاد پس از اینکه از جانب مادرش رانده شده و مادر تلاش کرد نوزادش را لگد‌کوب کرده و از بین ببرد،‌ به صورت بی‌وقفه برای پنج ساعت گریه کرد. سرپرستی این فیل کوچک که ژوآنگ-ژوآنگ نام دارد به عهده یکی از کارمندان این مرکز حیات وحش قرار گرفته و اکنون از وضعیت جسمانی بهتری برخوردار است.

فیل

به گفته مارک بکوف متخصص رفتارشناسی حیوانات،‌ برخی از پستانداران پس از از دست دادن امنیت حضور در کنار والدین ممکن است گریه کنند. برای نوزاد فیل و نوزاد انسان، گریستن بیشتر نشان از استرس دارد تا اندوه اما استرس یک احساس است.

به گفته بکوف،‌مطالعات علمی اثبات کرده‌اند که جوجه‌ها و موش‌ها از حس همدردی برخوردارند که حسی بسیار پیچیده‌تر از استرس است. برای گریستن، حیوان باید از طبیعتی اجتماعی‌تر برخوردار باشد، از آناتومی چشمی مشابه با انسان برخوردار بوده و به ساختار مغزی برای پردازش احساسات مجهز باشد.

سگ‌ها در دسته اجتماعی‌ترین حیوانات قرار دارند اما دانشمندان و مالکان این حیوانات هنوز گزارش رسمی را درباره اینکه یک سگ افسرده به شدت گریه کرده باشد ارائه نکرده‌اند. اما این حیوانات به طور قطع می‌توانند دچار ناراحتی شده و ناراحتی را در دیگران تشخیص دهند.

فیل

اما هنوز مشخص نیست که آیا این اشک‌ها اشک اندوه هستند یا خیر اما به هرحال اینگونه به نظر می‌آید که این حیوانات در حال گریستن هستند. این بچه فیل به نوازش مادرانه نیاز داشت،‌ مانند بسیاری از نوزادان پستاندار دیگر و مراقبان این بچه فیل تلاش کردند با نوازش کردن او را آرام کنند و به تدریج در این کار موفق شدند.

به گفته محققان،‌تا مدت‌ها پیش همه فکر می‌کردند انسان‌ها تنها موجوداتی هستند که می‌توانند بخندند، اما اکنون می‌دانیم که موش‌ها و سگ‌ها و شامپانزه‌ها نیز قادر به انجام این‌کار هستند، به نظر می‌آید خنده احساسی جهانی میان تمامی پستاندارن است، پس احتمال اینکه اندوه نیز شرایطی مشابه داشته‌باشد بسیار زیاد است.

کد خبر 231542
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز